Den 5. juni 2025 erklærte den russiske føderasjonens regjering Foreningen for slaviske, østeuropeiske og eurasiske studier (ASEEES) for å være en «uønsket organisasjon», definert som «en trussel mot grunnlaget for den russiske føderasjonens konstitusjonelle orden, landets forsvarsevne eller statssikkerhet». Medlemskap straffes med «tvangsarbeid i opptil fire år eller fengsel i ett til fem år». ASEEES fungerer som den primære profesjonelle organisasjonen for historikere av sovjetisk kunst i USA, med medlemmer fra Storbritannia, Europa og utover. Denne de jure-betegnelsen som «uønsket» sementerer de facto-erfaringen til de fleste forskere, så vel som medlemmer av den bredere kunstverdenen, siden Russlands fullskala invasjon av Ukraina i februar 2022: vi kan ikke lenger reise til Russland for å utføre arbeidet vårt. Forelesningen min vil reflektere over «det trettiårsvinduet» som åpnet seg for kunsthistorisk forskning fra Sovjetunionens fall i desember 1991 til krigsutbruddet. Dette vinduet muliggjorde en oppblomstring av samarbeidende forskning og internasjonale utstillinger, men også komplekse forviklinger med oligarker og stadig mer autokratiske statlige institusjoner etter hvert som president Putin strammet grepet om kulturen. Min bok *Collective Body* (2024) og utstillingene *Revolution Every Day* (2017–18) og *Collective Threads* (2024–25) vil tjene som eksempler når jeg diskuterer bortfallet av Sovjetunionens kollektive idealer, fremveksten av autoritarisme i Russland og over hele verden, og mulige veier videre for motstandsdyktig forskning og kunst.
Christina Kiaer er Frances Hooper-professor i kunst og humaniora og leder for Institutt for kunsthistorie ved Northwestern University. Hun er forfatter av Collective Body: Aleskandr Deineka at the Limit of Socialist Realism (Chicago, 2024) og Imagine No Possessions: The Socialist Objects of Russian Constructivism (MIT, 2005). Hun kuraterte den nylige utstillingen og redigerte katalogen for Collective Threads: Anna Andreeva at the Red Rose Silk Factory (Museum of Modern Art-Costakis Collection, Thessaloniki; katalog utgitt av Scheidegger & Spiess, distribuert av Chicago, 2025), og var medkurator for utstillingen Revolution Every Day (Smart Museum, 2017–18) sammen med Robert Bird og Zachary Cahill, og var også medforfatter av den tilhørende publikasjonen Revolution Every Day: A Calendar (Mousse, 2017). Hun var medredaktør sammen med Eric Naiman for Everyday Life in Early Soviet Russia: Taking the Revolution Inside (Indiana, 2005) og har vært konsulent for utstillinger av sovjetisk kunst ved Tretyakov Gallery i Moskva, Tate Modern i London, Fundación Juan March i Madrid og Art Institute of Chicago.
Tid og sted: 5. september 2025, 18.00 – 20.00, Amalie Skram-salen, Litteraturhuset, Oslo

