Forfatteren Knud Holst vokser opp i en fattig landbrukerfamilie i Vendsyssel i Danmark. Han vil bli dikter, tjene penger, bli berømt. Han oppnår alt sammen. Deretter går han til grunne i alkohol, egne ambisjoner og gamle demoner.
Hanne-Vibeke Holsts beretning om sin egen far er blitt en kritikerrost bestselger i Danmark. Heretter er jeg ingen heter den på norsk og
er oversatt av Bente Klinge. Holst er selv en av Danmarks mest folkekjære forfattere. Trilogien Kronprinsessen, Kongemordet og Dronningofferet henter plot og figurer fra de danske maktkorridorene og har solgt i tusentall. Også TV-serien som baserer seg på de tre romanene, har nådd et stort publikum.
Det er en helt annen type fortelling hun er aktuell med denne gangen. En generasjonsroman, et portrett av en kunstner, men først og fremst Hanne-Vibeke Holsts beretning om faren Knuds vekst og fall. Han ble en av 60-tallets mest anerkjente danske diktere og fikk tre døtre med sin store kjærlighet, forfatteren Kisten Holst. Hva var det så som gikk galt?
Kulturredaktør i Aftonbladet Åsa Linderborg har også skildret forholdet til sin egen alkoholiserte far og et svensk klassesamfunn
i den kritikerroste romanen Meg eier ingen fra 2007. Nå møtes de to til samtale om fedre, litteratur og klasse.
ILL.: Bearbeidet Gladesigner
Wergeland Litteraturhuset Hanne-Vibeke Holst og Åsa Linderborg