Radikal pedagogikk: Lærdom fra Palestina

Munir Fasheh om okkupasjon og retur, og hvordan historier, ord og nye måter å fortelle på kan lede til frigjøring.

Icon of a ticket

Gratis

Portrett av Munir Fasheh

Munir Fasheh er en matematiker som valgte å forlate akademia for å utforske nye former for forståelse og læring. Sammen med andre stiftet han organisasjonen Tamer Institute of Community Education, som ser på undervisning som et verktøy i frigjøringskampen.

Han oppsummerer livet sitt i to ord: okkupasjon og retur. Munir var blant den første gruppa med flyktninger i det moderne Midtøsten da han i 1948, som palestiner, mistet huset og jorda si sammen med resten av familien. Selv matematikken i hjemlandet hans ble «okkupert» og erstattet av logikken i skoler og universiteter påvirket av vestlige filosofer som Bertrand Russell.

For Munir ble kunnskapen en form for «retur» - om ikke fysisk til hus og hjem ennå, så til seg selv. Han oppdaget frigjørende perspektiver i det arabiske språket, som for eksempel muthanna, dualis-formen som bryter ned skillet mellom «jeg» og «du». Et annet sentralt begrep var mujaawarah – «å være en nabo» - å lære gjennom fortellinger, relasjoner og fellesskap heller enn gjennom abstrakte teorier.

I dette foredraget under Masahat Festival 2025 vil Munir dele av sine erfaringer som lærer og tenker, inspirere oss til å rive ned kunnskapsstrukturene som omgir oss og vise oss hvordan historier, ord og nye måter å fortelle på kan lede til frigjøring.

Les mer om og se fullt program for Masahat Festival 2025

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev – og få spennende nyheter og arrangementer i innboksen hver uke!