Hva er forholdet mellom kritikk, markedsføring og publikumsutvikling? Denne problemstillingen har dukket opp i den offentlige debatten de siste årene, etter at mange institusjoner i økende grad bruker publikums (begeistrede) reaksjoner i sin markedsføring. Ofte side om side med høye terningkast og rosende sitater fra profesjonelle anmeldelser, men noen ganger alene, hvis de positive kritikkene uteblir.
Tidsskriftet Scenekunst inviterer til tverrfaglig debatt, og vi spør blant annet: Hva er kritikkens rolle i scenekunstens økosystem? Hvilket forhold er det, og bør det være, mellom kritikken og feltet? Tar kritikken «feil» hvis den er i utakt med publikums reaksjoner? Har feltet og kritikerne selv ulike oppfatninger om hva kritikk er og skal være? Hva er kritikkens funksjon i et kulturfelt under press?
I panelet:
- Øystein Hygen Christensen, leder for marked og kommunikasjon ved Nationaltheatret
- Ole-Morten Vestby, kommunikasjonssjef ved Den Norske Opera & Ballett
- Julie Rongved Amundsen, ansvarlig redaktør for Scenekunst og teaterkritiker i Klassekampen
- Ordstyrer:
Hilde Halvorsrød, musikkritiker og fagredaktør for musikk for Scenekunst
Arrangementet er gratis og åpent for alle. Samtalen vil senere bli publisert som en episode i Scenesamtaler, Scenekunsts egen podkastserie.
Støttet av Fritt Ord.

